17 October, 2025

Syaitan kalangan manusia lebih bahaya

 وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا

( Surah Al-An'am)


Kata para ahli ilmu , Allah mendahulukan sebutan Syaitan kalangan manusia daripada syaitan kalangan jin adalah kerana syaitan kalangan mansuia itu lebih bahaya.

Syaitan kalangan manusia dan jin ini , mereka saling berhubungan

Istilah syaitan merujuk kepada makhluk yang jahat. Bukan sahaja kalangan manusia dan jin ada syaitan. Kalangan binatang juga ada syaitan. 

Sebab itu , disebutkan dalam hadis:

- إذا قامَ أحَدُكُمْ يُصَلِّي، فإنَّه يَسْتُرُهُ إذا كانَ بيْنَ يَدَيْهِ مِثْلُ آخِرَةِ الرَّحْلِ، فإذا لَمْ يَكُنْ بيْنَ يَدَيْهِ مِثْلُ آخِرَةِ الرَّحْلِ، فإنَّه يَقْطَعُ صَلاتَهُ الحِمارُ، والْمَرْأَةُ، والْكَلْبُ الأسْوَدُ. قُلتُ: يا أبا ذَرٍّ، ما بالُ الكَلْبِ الأسْوَدِ مِنَ الكَلْبِ الأحْمَرِ مِنَ الكَلْبِ الأصْفَرِ؟ قالَ: يا ابْنَ أخِي، سَأَلْتُ رَسولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ كما سَأَلْتَنِي فقالَ: الكَلْبُ الأسْوَدُ شيطانٌ.
خلاصة حكم المحدث : [صحيح]
الراوي : أبو ذر الغفاري | المحدث : مسلم | المصدر : صحيح مسلم | الصفحة أو الرقم : 510
| التخريج : من أفراد مسلم على البخاري


Perhatian: Ada kalangan fuqaha memahami kalimah (  يَقْطَعُ  ) membawa maksud batal solat dan ada pula yang memahami maksudnya TIDAK membatalkan solat, hanya mengurangkan kekhusyukan solat.

TIDAK BATAL atau TIDAK MEMBATALKAN Solat dengan sebab sesuati yang lalu depan orang solat adalah pandangan JUMHUR. Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud dalam Sunannya, Sabda Nabi SAW:

 لا يقطع الصلاة شيء، وادرأوا ما استطعتم.


Sebab itu disunatkan letakkan sutrah depan kita masa solat. Lalu depan orang solat adalah haram. Kalau takut orang lalu depan, tapi tak letak sutrah, orang solat itu juga berdosa.

Pandangan JUMHUR yang kata tak batal jika perempuan, himar dan anjing hitam lalu depan ornag solat adalah berdasarkan hadis dalam soheh Muslim yang mana Aisyah r.a ketika diberitahu kepadanya tentangh sabda Rasulullah SAW itu, dia berkata:


قد شبهتمونا بالحمير والكلاب، والله لقد رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم وإني على السرير بينه وبين القبلة مضجعة فتبدو لي الحاجة فأكره أن أجلس فأوذي رسول الله صلى الله عليه وسلم فأنسل من عند رجليه

Aisyah menempelak kata tersebut dengan menyifatkan ia perbuatan tasybih kaum perempuan dengan himar dan anjing. Dia mempertikaikan kebenaran hadis tersebut. Lalu dia menyatakan bahawa dia pernah tidur atas katil yang terletak antara Rasulullah dan kiblat tatkala baginda sedang. Lalu dia ingin tunaikan sesuatui hajat dan tidak mahu ganggu Rasulullah 








No comments: